Kinderwens Zwanger Bevalling Kraamtijd

Zwangerschap van A tot Z

Want als je zwanger bent, dan wil je weten waar je aan toe bent

Eetadviezen

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig, maar lijnen tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding is niet verstandig. In het vetweefsel van uw lichaam worden schadelijke stoffen opgeslagen. Deze komen vrij als je afvalt. Verse groenten en fruit zijn belangrijke bronnen van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk verse groenten goed te wassen. Aardappelen, (volkoren)brood, rijst en pasta (zoals macaroni) zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. Halvarine, boter, margarine en vette vis voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dat alle zwangere vrouwen 10 microgram vitamine D per dag gebruiken. Dit is te koop bij iedere drogist of apotheek.

In (half)rauw vlees (zoals tartaar, filet american of rood doorbakken biefstuk) en op ongewassen groenten kan een parasiet voorkomen die toxoplasmose kan veroorzaken. Dit is een infectieziekte die tot aangeboren afwijkingen bij het kind kan leiden. Als je eerder toxoplasmose hebt gehad, ben je mogelijk tegen deze ziekte beschermd. Het advies is voor iedere zwangere: Eet geen rauw of halfrauw vlees of vleeswaren. Was groentes en fruit goed.

Zachte kazen die van rauwe melk zijn gemaakt, zoals brie en camembert kunnen de Listeria-bacterie bevatten. Als de kaas van rauwe niet-gepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal op de verpakking “au lait cru”. Eet deze dan niet! Ook kan Listeria groeien in rauwe kip, rauwe vis en rauw vlees die lang in de koelkast bewaard worden. Bewaar rauwe producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken. Voorverpakte kant-en-klare (vacuümverpakt) vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling en mosselen kan de listeria-bacterie bevatten. Koop deze vis dus liever bij de versafdeling of vishandel in plaats van de vacuümverpakking. Eet verder geen:

  • rauwe vis of schaal- schelpdieren, zoals bijvoorbeeld oesters
  • roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel
  • geen paling uit de Nederlandse rivieren
  • niet meer dan twee keer per week vette vis, dit in verband met de schadelijke dioxines die zich tegenwoordig in het water bevinden.

Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig. Het zijn veel calorieën en overtollige kilo’s gaan er niet altijd even gemakkelijk af na de bevalling.

In orgaanvlees zoals lever en paté of in bepaalde supplementen zit veel vitamine A. Teveel vitamine A kan aangeboren afwijkingen veroorzaken bij het ongeboren kind. Eet daarom geen orgaanvlees en niet meer dan een keer per week leverproducten als leverworst en leverpastei. Als je extra vitamines gaat gebruiken neem dat vitamines speciaal voor de zwangere vrouw. Tevens adviseert het voedingscentrum aan zwangeren om vanaf de derde maand extra Vitamine D (400 IE of 10 microgram per dag) in te nemen. Kijk voor uitgebreide informatie op de site van het voedingscentrum.


Waar je dit artikel op kunt vinden.
eetadviezen melk orgaanvlees supplementen vitamine voeding voedingscentrum zwangerschap vlees zuivel aardappelen groente

Met trots een 9,3
9,3
Wij zijn 25 keer gewaardeerd op ZorgkaartNederland en hebben een gemiddeld cijfer van 9,3.

Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering.
Laatste nieuws
13.04.2018

verloskundig samenwerkingsverband SAMEN

Binnen SAMEN regio Nijmegen werken verschillende organisaties samen om te zorgen dat jouw zwangersch... Lees verder

Meer nieuws.