Vaginale infecties

Een schimmelinfectie (candida) is de meest voorkomende vaginale infectie. Naast de vagina kunnen ook de schaamlippen geïrriteerd zijn. Klachten die bij een candida infectie kunnen optreden zijn: jeuk en/of een branderig gevoel, witte soms klonterige afscheiding, de schaamstreek kan rood zijn en soms is er ook een branderig gevoel bij het plassen. In de zwangerschap ben je extra gevoelig voor een candida-infectie, dit heeft geen gevolgen voor de zwangerschap, wel kan het kind tijdens de baring geïnfecteerd raken, de baby krijgt dan spruw (witte aanslag en blaasjes in de mond). Spruw is zeer hinderlijk voor de baby en er kunnen borstvoedingsproblemen ontstaan. Het is dus zeker belangrijk om een schimmelinfectie te laten behandelen door de huisarts. Behandeling vindt plaats door tabletten die zelf ingebracht moeten worden in de vagina, worden ingenomen (oraal) of een combinatie van crème en tabletten. Heb je regelmatig last van een vaginale schimmelinfectie, dan is ons advies om Yakult te drinken en minder suikers en/of zuivel te nuttigen. Ervaring wijst uit dat dit er toe kan bijdragen dat vrouwen minder gevoelig worden voor schimmelinfecties.

vaginaal infectie schimmel schimmelinfectie candida schaamstreek afscheiding baby borstvoedingsproblemen suikers yakult vrouwen