Bandenpijn

Bandenpijn is een normaal en veelvoorkomende klacht tijdens de zwangerschap. De banden die de meeste klachten geven, zijn de banden die zowel links als rechts vanuit de bovenkant van de baarmoeder, langs de baarmoeder en dan via het lieskanaal naar de binnenkant van de grote schaamlippen lopen. Deze banden worden als elastiekjes uitgerekt tijdens het groter worden van de baarmoeder. Bij een plotselinge beweging worden deze banden nog eens extra opgerekt en dat kan een vervelende stekende pijn geven of een zeurend gevoel. Dit kan onder meer gebeuren bij hoesten, bij het opstaan, bij omdraaien in bed, bij lopen en aan het einde van de dag als je lichaam moe is. Deze pijn kan de hele zwangerschap en ook in de kraamweek voorkomen. Probeer plotselinge bewegingen te vermijden. Warmte op de pijnlijke plek met een kruik, douche of bad doet vaak wonderen. Ook door even rustig te liggen merk je dat de pijn overgaat.

bandenpijn pijn stekend vervelend hoesten zwangerschap baarmoeder klachten warmte kruik douche